Je li restruktuiranje u Brodotrogiru uspjelo?

Je li restruktuiranje u Brodotrogiru uspjelo?

Na početku podsjetimo da je u prošlosti naš škver, Brodotrogir, postizao velike uspjehe i dobivao prestižna svjetska priznanja za brodove godine.
Mislimo da mi to možemo i danas! Sigurni smo da još uvijek ima dobrih meštara i stručnog kadra koji bi mogli odoljeti svakom poslovnom izazovu.
Sigurno bi danas isto tako uspješno gradili moderne, sofisticirane, profitabilne brodove. Samo treba ugovoriti takve poslove i naravno, treba obnoviti tehnologiju u škveru jer se ništa ne može uspješno raditi na strojevima starim preko 30 godina i zastarjelim programima za izradu tehničke dokumentacije.
Ljudi će raditi, samo ih treba dobro organizirati i nagraditi za taj rad!

Od našeg poslodavca tražimo samo da održi obećanje koje je dao na tematskoj sjednici Gradskog vijeća Trogira 06. 04. 2018. godine, a to je da će brodogradnja u Brodotrogiru opstati. Samo tražimo da ugovori nove poslove te da nam omogući da zaradimo plaću od koje možemo dostojno živjeti jer želimo ostati u svojoj zemlji, a ne odlaziti iz domovine za koju smo se borili!

Kermas energija d.o.o. je preuzela Brodotrogir d.d. 06. 04. 2013. godine uz obvezu provedbe Programa restrukturiranja brodogradilišta po kojem je naš škver trebao dugoročno opstati na tržištu, prema načelu održivog razvitka.
Osim Programa restrukturiranja i Ugovora o kupnji i prodaji dionica tada je potpisan i Program zbrinjavanja radnika u dogovoru sa sindikatima. 300 radnika je dobilo korektnu otpremninu, poštujući Kolektivni ugovor i dignitet radnika.
Daljnja otpuštanja radnika odvijala su se isključivo po pravilima koje je nametao poslodavac. Radnici, pritisnuti nesigurnošću i strahom za budućnost, najčešće su prihvaćali ponuđenu otpremninu po načelu „daj šta daš“, a mnogi su otišli u potragu za sigurnijom egzistencijom bez ikakve otpremnine.
Ne postoje jasna pravila za određivanje tehnološkog viška radnika. Na listu dolaze radnici koji su neophodni za proizvodnju.... Ali čini se da više nitko u našem Brodotrogiru nije potreban jer ionako nema novih poslova koji bi zapošljavali veći broj radnika!
Nakon zadnjih otpuštanja pred Novu godinu 2019. ostalo nas je oko 670 i tako smo se približili broju radnika koji je limitiran Programom restrukturiranja (650) i to je, čini se, jedino iz tog Programa čega se poslodavac pridržava. Ali je očita namjera poslodavca daljnje otpuštanje jer nema ugovorenih poslova koji mogu zaposliti sve radnike!

Prema Programu restrukturiranja predviđene su investicije za tehnološku obnovu u iznosu od 27.460.000,00 eura! Primjerice, predviđena je kupnja vozila za teške terete od 160 t, 160-tonska i 35-tonska obalna dizalica, mikro-panel linija, produbljivanje gaza na opremnoj obali, roboti za zavarivanje i dr.... Ništa nije realizirano pa je pitanje u što je utrošen novac!?
Tablica iz Programa restrukturiranja (str. 41.) prema kojoj su realizirane samo dvije stavke: 3D-stanica (dimenzijska kontrola) i Antikorozivna zaštitna sekcija.

tablica1

Investicije u tehnološku obnovu su minorne čak se i ne mogu smatrati tehnološkom obnovom. Naime, radi se o nekoliko zastarjelih dizalica, na desetke derutnih tokarskih strojeva, bušilica i druge opreme koja sada trune na odlagalištu otpada u Brodotrogiru. Sva ta oprema došla je ("nabavljena je") iz tada posrnulog brodogradilišta Kraljevica koje je svoje bolje dane vidjelo prije više desetljeća. Sve ovo je došlo kao dodatak na dva kupljena plovna doka koji su jedini korisni i u funkciji.

Trebale su se napraviti i prostorno-tehnološke promjene koje bi naš "škver" preoblikovale u moderno kompaktno brodogradilište, a to je jednostavno zaboravljeno.
Te promjene su se trebale ostvariti u tri koraka:

  1. Premještanje skladišta limova i profila - NIJE OSTVARENO!
  2. Nova hala obrade, premještanje strojeva za rezanja - NIJE OSTVARENO!
  3. Izgradnja nove predmontažne hale, premještanje panel linije, postavljanje mikro-panel linije, dodavanje taktova na panel-liniji - NIJE OSTVARENO!

Jedina prava ulaganja vlasnika su ulaganja u nove uslužne i nautičke djelatnosti. Napominjemo, u Programu restrukturiranja piše, u stavku 3.2.6. (zadnji odjeljak): "Poslovanje novih djelatnosti nije predmet restrukturiranja, ne predviđa nikakve državne potpore, već se samo navodi kao logična i izuzetno profitabilna djelatnost na oslobođenim prostornim resursima."

Iz gore navedenog je očito da se nije poštovao Program restrukturiranja po kojemu je brodograđevna djelatnost trebala ostati zastupljena na 60% površine.

Na početku restrukturiranja 17. 09. 2013. godine potpisan je i SOCIJALNI SPORAZUM između Sindikata i Kermas energije d.o.o.
Članak 5. tog Sporazuma glasi: "VLASNIK će, nakon dokapitalizacije Društva i po prethodno pribavljenoj suglasnosti Vlade Republike Hrvatske, ponuditi radnicima na prodaju do 25% od ukupnog broja dionica Društva po povlaštenoj cijeni i s pravom prvokupa u njegovu korist."


Ako smatra da je dokapitalizacija dovršena, Vlade Republike Hrvatske bi trebala dati suglasnost za ponudu 25% dionica radnicima.

Pored ovih dionica postoji i oko 5% dionica malih dioničara, bivših i sadašnjih radnika brodogradilišta, koje su oni kupili prije dvadesetak godina. Zanima nas što je s tim dionicama!

Još jedno pitanje za Vladu RH i nadležne institucije!
Naime, dio zemljišta na kojem se nalazi Brodotrogir je u privatnom vlasništvu. Postoji spor s jednom obitelji koji se vodi već tridesetak godina, a obitelj još uvijek nije obeštećena iako postoji dokaz o vlasništvu i u tijeku je postupak radi određivanja naknade pred nadležnim institucijama. Postavlja se pitanje kako Država može izdati koncesiju (za pomorsko dobro) na nešto što nije njeno, već privatno vlasništvo odnosno kako može izdati koncesiju na zemljište na kojem nisu riješeni imovinsko pravni odnosi?

Događanja u Brodotrogiru od početka 2018. godine

20. ožujka 2018. godine saborski zastupnik A. Bauk uputio je predsjedniku Sabora RH i Predsjedniku Vlade RH zastupničko pitanje o situaciji s Brodotrogirom (prilog 1).
Premijer A. Plenković je odgovorio na zastupničko pitanje (prilog 2).
Sindikat metalaca Hrvatske-IS, podružnica Brodotrogir, 10. svibnja 2018. godine iznio je svoje primjedbe i uputio ih predsjedniku Sabora, predsjedniku Vlade te zastupniku Bauku (prilog 3).
Osim ovih primjedbi SMH je stalno upozoravao mjerodavne na stanje u Brodotrogiru usmenim i pismenim putem (primjer: prilog 4).

6. travnja 2018. godine održana je Tematska sjednica Gradskog vijeća Trogira o stanju u Brodotrogiru na kojem je D. Končar govorio u prilog održavanju i kontinuitetu brodogradnje u Trogiru. Tada mu je zamjenik ministra Novak obećao „već sutra novi posao jer je ovaj s Brodotrogirom uspješno dovršio“ (15:10 na snimci Sjednice, link ispod).
Na ovom linku je snimka cijele sjednice - https://youtu.be/gRzPkY8A_g4

Međutim, nakon ove Sjednice situacija u Brodotrogiru iz mjeseca u mjesec je sve gora:

  • Ne poštuje se Kolektivni ugovor i odugovlače se pregovori za novi KU, a sredinom 2019. poslodavac otkazuje Kolektivni ugovor u Brodotrogiru d.d. i ne želi nastaviti započeto pregovaranje za novi KU.
  • Drastično se smanjuju plaće tako da je većini radnika plaća na nivou državnog minimuma (od 3.000 kn do 4.000 kn), a isplaćuju se sa zakašnjenjem (uz redovitu najavu mirenja pred štrajk zbog neisplate).
  • Poslodavac ne izvršava svoje obveze prema dobavljačima, vjerovnicima (Trogir holdingu - za odvoz otpada, vatrogascima, Gradu za komunalije, dobavljaču za plin potreban za radni proces...).
  • Mladi kadar u tehničkom uredu, redom inženjeri, zapošljavaju se na način da moraju otvoriti svoj obrt i tada potpisuju ugovor s Brodotrogirom. Zbog neizvršavanja isplate prema ugovoru taj mladi kadar odlazi, a odlaze i iskusniji inženjeri zbog smanjivanja plaće i zbog loše klime u firmi. Tako da u Tehničko-projektnom uredu sada imamo oko 20 zaposlenih, a prije samo godinu dana bilo ih je preko 80.
  • Osnovane su nove „sestrinske“ firme u koje se prebacuju radnici, tj. radi se reorganizacija poduzeća u kojoj najviše gube radnici. Prebacivanjem u drugu firmu djelomično gube stečena prava bez obzira što tako ne piše u novom Ugovoru o radu. Ljudi su razbacani po tim firmama pa se po principu "zavadi pa vladaj" gubi snaga radništva i sindikalnog rada.

Sindikat i radnici su pokušavali dijalogom s poslodavcem rješavati tekuće probleme ali nikada nisu dobili konkretne i pozitivne odgovore. Sve je kulminiralo oko Nove godine 2019. Tada je 12. siječnja 2019. SMH pozvao radnike i građane Trogira na prosvjed pod nazivom „ZA SPAS BRODOTROGIRA“. Na prosvjedu se govorilo o alarmantnom stanju u Brodotrogiru, a svrha je bila očuvanje radnih mjesta u Brodotrogiru zbog budućnosti naše djece te očuvanje brodogradnje zbog budućnosti grada Trogira i okolice. Podržale su nas sve gradske strukture ali... nakon svega nikakve koristi ni za škver, a ni za Trogir!

Počelo je izlaziti na vidjelo nešto što se već mjesecima moglo naslutiti.
Računi pojedinih firmi (a to je opet posebna priča, to s novim sestrinskim firmama!) su blokirani i otvaraju se PREDSTEČAJNI POSTUPCI u travnju 2019. za BT d.d. i HBT d.o.o.

Napominjemo! Nije prošla ni godina dana od kada je premijer A. Plenković, u svom odgovoru na zastupničko pitanje, zaključio kako Brodotrogir „ostvaruje pozitivno poslovanje za 2016. i 2017.godinu“. To potvrđuje i Sudski registar prema kojem je dobit u 2017. godini 9,7 milijuna kuna!­­­­­­­­­­­­­­

Zbog nekih radnji sumnjamo u određene promjene po pitanju vlasničkih odnosa i predlažemo provjeru.
Naime, u 2018. godini održane su dvije Skupštine društva Brodotrogir d.d. na kojima su napravljene značajne promjene po pitanju vlasničkih odnosa.
Prva, Redovna glavna skupština održana je 26. 09. 2018. (Napomena! Prije ove Sjednice upozorene su institucije i pozvane od strane SMH da daju svoje mišljenje.) Na toj Sjednici, prema dnevnom redu pod točkom 10 je izglasano:

Ad. 10. Daje se suglasnost na prijenos 102 poslovna udjela u iznosu od 248.482.700,00 kn koje društvo BRODOTROGIR d.d. ima u društvu TROGIR MARITIME d.o.o. na društvo KERMAS INTERNATIONAL Ltd.

Obrazloženje prijenosa je sljedeće: KERMAS INTERNACIONAL Ltd. je pozajmio BRODOTROGIRU d.d. (ne znamo kada!) identičan iznos koliko Brodotrogir d.d. ima udjela u „sestrinskoj“ firmi TROGIR MARITIME d.o.o. i transakcija je zamjena umjesto vraćanja pozajmice!!!

Druga, izvanredna Skupština društva - održana 27. 12. 2018. Tada su izglasane sljedeće točke dnevnog reda:
* Davanje suglasnosti na prijenos poslovnih udjela koje Brodotrogir d.d. ima u društvima: HRVATSKA BRODOGRADNJA TROGIR d.o.o., SERVISNI CENTAR TROGIR d.o.o., BRODOTROGIR DESIGN d.o.o., BRODOTROGIR - OUTFIT d.o.o. i TEKOL TROGIR d.o.o. na društvo KERMAS ENERGIJA d.o.o.
Obrazloženje: BRODOTROGIR d.d. uložio je temeljni kapital u pojedine firme i to su poslovni udjeli koji se sada prebacuju na KERMAS ENERGIJU d.o.o.
Na taj način se sve firme (HRVATSKA BRODOGRADNJA TROGIR d.o.o., SERVISNI CENTAR TROGIR d.o.o., BRODOTROGIR DESIGN d.o.o., BRODOTROGIR OUTFIT d.o.o., i TEKOL TROGIR d.o.o.) rješavaju dugovanja, odnosno sva dugovanja ostaju u BRODOTROGIRU d.d.

Međutim, prijenosi s ove Druge sjednice nisu ostvareni jer nisu imali pravno uporište.

Prije restrukturiranja struktura Brodotrogira d.d. izgledala je ovako:

brodotrogir program restrukturiranja

Na Skupu radnika 18. veljače 2018. član uprave Mateo Tramontana je prezentirao ovu strukturu i objasnio kako će radnici Održavanja prijeći u BT USLUGE d.o.o., pojedini projektanti iz HBT-a d.o.o. u BT DIZAJN d.o.o. (to je ostvareno, 6 ih je prešlo).  Međutim, BT USLUGE još nije osnovana, a radnicima (njih oko 20 od UKUPNO 56) je usmeno rukovoditelj rekao da su višak, bez sistematizacije. Također, rukovoditelj Službe pripreme svojim radnicima obznanjuje kako će se Služba radioničke pripreme ugasiti (6-7 radnika).

Nadalje, rukovoditelji Montaže i Predmontaže pozivaju 45 radnika (zavarivači, brusači, monteri - znači BRODOGRAĐEVNA ZANIMANJA). Najavljuju im da ih namjeravaju poslati u Buzet u tvornicu Cimos (autoindustrija!) na rad i prekvalifikaciju u tri grupe po pedesetak ljudi. To su, redom, radnici od 45 do 55 godina života s dugogodišnjim iskustvom u brodogradnji, radom na izradi metalne konstrukcije broda, a takav rad nema dodirnih točaka s autoindustrijom. Za ostalih oko 100 radnika iz Trupa se naziru poslovi u Uljaniku. Znači, 250 radnika iz HBT-a bi radili izvan Trogira i to više ne bi bio terenski rad, nego bi se u skoro vrijeme moglo očekivati da 250 trogirskih obitelji iseli iz Trogira što bi bila totalna katastrofa za naš grad.

A Remont – to je posebna priča! Uz sve ove negativne turbulencije, saznanje radnika da su višak i najvažnije, drastično smanjivanje plaća, radnici odlaze sami, tražeći vlastitu egzistenciju izvan Brodotrogira. Na taj način ostaju bez ikakve otpremnine koja im pripada po KU ili makar po Zakonu o radu i tako Vlasnik prolazi bez ikakvih troškova na štetu radnika!

Struktura (prema Mateu Tramontani) prikazana na Skupu radnika
Napomena: broj zaposlenih na kraju 2018. / oko 900 radnika:

brodotrogir program restrukturiranja 2

Prosinac 2018. / siječanj 2019.

  1. Iz Brodotrogira d.d. najprije je 11 radnika (iz AKZ-a) prebačeno u TEKOL TROGIR d.o.o na način da su morali raskinuti ugovor o radu s BT-om d.d. i potpisati novi s T.T.-om d.o.o.
  2. Nakon njih došli su na red cjevari i zavarivači (70 radnika) koji su prebačeni u novoosnovanu firmu TROGIR PIPING d.o.o.
  3. TROGIR PIPING d.o.o. se gasi i osniva se nova firma OUTFIT d.o.o. u koju se prebacuju svi radnici iz ugašenog PIPING-a te još 80 radnika iz Opreme.
  4. U travnju 2017. Oko 130 radnika iz BT-a d.d. prebacuje se u HBT d.o.o.
  5. 1. srpnja pridružuje im se još 300 radnika iz BT-a d.d.
  6. U krovnoj firmi BT d.d. ostalo je 150 radnika.

Rujan 2019. godine

STRUKTURA I BROJ ZAPOSLENIH u Brodotrogiru d.d. i sestrinskim firmama

  1. U TEKOL TROGIRU d.o.o. ostalo je samo dvoje (2) radnika od onih 11 prebačenih iz BT-a. Ostalih oko 60 radnika su u firmu došli iz TEKOL TERI d.o.o. te nisu stacionirani u Trogiru.
  2. Firma TROGIR PIPING d.o.o.još je uvijek aktivna ali bez iti jednog radnika. Svi radnici su prebačeni u novoosnovanu firmu BRODOTROGIR - OUTFIT d.o.o. Kada je Outfit zapao u probleme radnici su prebačeni u novu BRODOTROGIR – HULL d.o.o. (130 radnika).
  3. Hrvatska brodogradnja Trogir (HBT d.o.o.) /oko 200 radnika.
  4. Brodotrogir d.d. (BT d.d.) / oko 70 radnika
  5. Zaposleni u SCT d.o.o. / 38 radnika i Adria Docks d.o.o. /44 radnika
  6. BRODOTROGIR CRUISE d.o.o. / 86 radnika
  7. BRODOTROGIR DESIGN d.o.o. prije dva mjeseca je brojio je 12 zaposlenih, a nakon što su projektanti sami, bez ikakvih otpremnina otišli, ostalo ih je dvoje (2) radnika

UKUPNO: oko 630 RADNIKA

Ovakva je bila situacija na početku rujna 2019.:

brodotrogir radnici

Sada, na kraju rujna stanje je još pogubnije:

Osim otpuštanja u BT-u i HBT-u počela su otpuštanja i u BT Hull-u!

Radnici društva Brodotrogir Hull d.o.o. nalaze se u posebno nezavidnoj situaciji.
Od njih se zahtjeva prekovremeni rad subotom zbog „velikog obima posla“, a događa se da ne radi dizalica i desetak ljudi dođu u subotu i ne mogu raditi. A ako ne poslušaju i ne dođu raditi u subotu poslodavac ih disciplinski prijavljuje Pravnoj službi. Osim dizalice i ostalih strojeva radnicima nisu osigurana ni osnovna sredstva za rad (rukavice, radne cipele i odijela), a o sanitarnim uvjetima smo već govorili.

Također, u posljednjih 7 mjeseci radnicima Hull-a nije izvršena kompletna naknada plaće već im se uplaćuje preko drugih društava kao „pristup dugu“. Za banku takva uplata nije plaća pa se smatra da ni nemaju stalna novčana primanja i banka im zbog toga smanjuje dozvoljeno prekoračenje. Isto tako, iako je prikazano u bruto iznosu njihovih plaća (znači to je njihov novac!), ne uplaćuje se porez, prirez i mirovinsko osiguranje čime ugrožavaju radnike i njihove obitelji.

Prema izjavama člana uprave Matea Tramontane (na sastanku kod postupka mirenja 26. 8. 2019.) u planu je daljnje smanjivanje broja zaposlenih. Prema njegovim riječima u dogledno vrijeme (?!) u Brodotrogiru će biti zaposleno samo oko 470 radnika i to: 50 radnika u BT-u, 60 u Hull-u, oko 200 u Cruiseu, 90 u SCT-u i Adria docksu, te oko 70 u Tekol Trogiru (iako ovi posljednji nemaju veze s Brodotrogirom!).

Znači, u HBT-u od sadašnjih 200 neće više biti ni jednog radnika! Većina se prebacuje u BT Cruise, društvo koje nije sestrinska firma BT-a d.d.
Ovo ukazuje na činjenicu da je poslodavcu primani zadatak riješiti se što više radnika!
Ljudi ne mogu prehranjivati svoje obitelji i sami odlaze bez ikakvih otpremnina, a oni radnici koje proglašava tehnološkim viškom želi riješiti s minimalnom otpremninom.

Prema svim iznesenim činjenicama izvjesno je da je brodogradnja u Trogiru, a kako stoje stvari i u cijeloj Hrvatskoj, došla do dna.
Brodogradnja bi trebala biti strateška industrija za našu državu i smatramo da Vlada RH čini veliku grešku po tom pitanju, godinama!

Nakon svega, pozivamo Vladu RH, Ministarstvo gospodarstva, Hrvatsku brodogradnju Jadranbrod, pa i Europsku komisiju neka još jednom provjere i ocjene rezultate restrukturiranja Brodotrogira te utvrde u kojoj je mjeri poštivan Program restrukturiranja i Ugovor o prodaji i prijenosu dionica.

Trogir, 24. rujna 2019. g.


SMH-IS „Brodotrogir“