Radnička fronta pozdravlja prosvjedni skup i s velikim žarom prati razvoj situacije oko Jadrolinije čiji su radnici poduzeli akciju zbog neprestanog kršenja radničkih prava, malih plaća i općenitog ignoriranja, kako od strane uprave tako i od strane države. Radnici su održali prosvjedni skup 09.06. kako bi dali do znanja upravi i državi da su spremni stupiti u štrajk krajem srpnja i početkom kolovoza, ako se ne ispune njihovi zahtjevi.
Radnička fronta čvrsto stoji uz radnike Jadrolinije i nudi im svaku pomoć vezanu za ostvarivanje njihovih zahtjeva kao i pomoć za sva moguća sredstva kojima bi se taj cilj trebao ostvariti.
U ovoj situaciji, koja nam se čini vrlo značajnom za aktualni radnički pokret u Hrvatskoj, uočava se pet momenata. Promatrani zasebno oni gube svoju važnost, ali ako ih shvatimo kao cjelinu, unutar koje svaki od njih ima svoju ulogu – tada se nazire potencijalna moć koju ovi radnici imaju u svojim rukama.
Radnici Jadrolinije upravo su, djelomično svjesno a djelomično nesvjesno, stavljanjem ovih momenata na dnevni red pokazali put kojim naš radnički pokret treba krenuti.
Dakle, ljudi su s vremenom prepoznali vrlo bitnu stvar, da svoje probleme ne mogu riješiti razgovorom i lijepim riječima. Mogli su čekati da stvari budu još gore, da prođe još vremena, ali time bi još više izgubili. I to ne samo svoja materijalna prava kao radnici, nego i svoj položaj kao klasa. A prvi korak da se to spriječi jest spoznaja da se spomenuti problemi rješavaju jedino kad je (potencijalna) sila blizak saveznik. Ovo je poruka ostalim radnicima koji čekaju mjesecima, pa i godinama da se nešto promijeni – a glasi: ‘Pokrenite se! Pobunite se!’
Dodatni značaj daje i organizacija prosvjednog skupa naših radnika u četiri grada istovremeno, u Zadru, Rijeci, Dubrovniku i Splitu. Bez obzira što ovdje nisu bili svi radnici, skup ovako koordiniran pokazao je da se ovdje ne radi samo o skupini radnika iz pojedinog grada, nego da je ovdje problem upravo u cijelom poduzeću. Ovdje su lokalni interesi podređeni interesima radnika Jadrolinije u cjelini. I to nije mala stvar! Upravo je jedna od taktika kapitala da radnike razjedini tako što podilazi jednima, a šteti drugima. Ali sada uprava, koja radi za kapitalističku državu, ne može dati Riječanima ili Zadranima, a na štetu Splićana ili Dubrovčana. Oni su zajedno u toj borbi.
Radnička fronta će u gradovima u kojima ima svoje lokalne organizacije, u Splitu i Rijeci, ponuditi svoju pomoć na bilo koji način.
Najvažniji moment ove radničke akcije jest prijetnja (i to vrlo lako ostvariva) štrajkom u ‘srcu’ turističke sezone. Hrvatska privreda koja ima polukolonijalni karakter, kao zemlja na periferiji europskog kapitalizma, strukturirana je uvoznički i uslužno. Turizam je najznačajnija uslužna grana, iako suštinski izvoznička. Stoga je on izuzetno bitan kapitalističkoj državi zbog osiguravanja deviza, sezonske zaposlenosti, povećanja privredne aktivnosti i time BDP-a. Upravo je brodski promet najaktivniji u vrijeme turizma i njegovo ometanje značilo bi veliki udarac kapitalizmu. To je ta poluga koju radnici Jadrolinije imaju u svojim rukama i koje su, naposljetku, svjesni. Jedino treba upozoriti da je i vlada svjesna kakvu to štetu može imati stoga će nastojati učiniti sve da je minimizira, odnosno onemogući. Pritom treba imati na umu da će u početku htjeti gurati po svome (dakle, ignorirati radnike) i osigurati regularan prijevoz turista. Zbog toga radnici Jadrolinije u ovome ne smiju ostati sami jer će taj sukob s obzirom na ulog, biti intenzivan. To što radnici imaju značajnu polugu ne znači i da će vlada automatski pristati na sve njihove zahtjeve. Poluga ovdje znači samo instrument, a kako će se on iskoristiti – ovisi o komunikaciji radnika Jadrolinije prije svega s ostalim radnicima, a onda i s lokalnim stanovništvom.
Bitan moment dogodio se kad je predsjednik Nezavisnog cestarskog sindikata Mijat Stanić došao podržati radnike. Iako ovo u početku može biti simbolička podrška, mi vidimo ogroman potencijal u njoj. Naime, Stanić je predstavnik radnika cestovnog prometa, odnosno predstavnik radnika drugog od četiri osnovne vrste transporta. Dakle, uz morski i cestovni tu su još zračni i željeznički. Ova bitna činjenica od velikog je značaja jer u sebi sadrži mogućnost budućeg povezivanja radnika transportne industrije. Jučer su bili strojovođe u štrajku, danas bi to mogli biti brodari, a sutra bi se kao upozorenje mogle ograničiti zračne i cestovne linije.
Paraliza transporta u ‘srcu’ turističke sezone nanijela bi ogromnu štetu sistemu stoga bi on bio prisiljen ostvariti većinu zahtjeva prosvjednika. Ali pod jednim uvjetom – da su prosvjednici dobro organizirani.
Radnička fronta pozdravlja podršku Nezavisnog sindikata Hrvatske i njegovog predsjednika Severa. Što više sindikalnih predstavnika izrazi podršku to će biti veća mogućnost solidariziranja i povezivanja unutar radničkog pokreta. Razumije se, ta podrška ne bi smjela ostati na simboličkoj razini.
Posljednji moment jest solidariziranje ostalih radnika i organizacija štrajka. Ovaj moment su radnici Jadrolinije tek nagovijestili, što znači da će se on dalje razvijati ovisno o situaciji u idućih mjesec, mjesec i pol dana. Disperziranost radničkog pokreta i, posljedično, izolacija pobunjenih radnika vrlo lako može poništiti njihova nastojanja da ostvare postavljene zahtjeve te ih u očima javnosti učiniti glavnim krivcima za ekonomske gubitke u turizmu. Zbog toga je vrlo važno da radnici brodskog prijevoza već sada počnu međusobno komunicirati, te da počnu komunicirati i s radnicima zračnog, cestovnog i željezničkog prijevoza. Zbog toga je vrlo važno da radnici zajednički (nipošto ne izolirano!) počnu pojašnjavati lokalnom dijelu stanovništvu svoje zahtjeve i ciljeve. U tome im mogu pomoći ostali radnici.
U tome će im pomoći Radnička fronta.