Otkad je počela priča o Nacionalnom planu oporavka i otpornosti slušamo o 1.5 milijardi kuna namijenjenih Mati Rimcu. Što točno on treba uraditi sa tih 1.5 milijardi kuna malo kome je jasno.
Primjerice Tportal piše:
"Rimac planira razviti novi ekosustav urbane mobilnosti integriran s javnim gradskim prometom u Zagrebu. I to razvijanjem električnog vozila pete razine autonomije, koje je sposobno voziti bez čovjekove asistencije, a njime se upravlja samo umjetnom inteligencijom, putem kamera i senzora.
Drugi dio projekta obuhvaća razvoj i gradnju infrastrukture za ta vozila koja će služiti za njihovo održavanje i čišćenje, a objekt bi trebao biti dio multimodalnog terminala u Zagrebu te bi se na taj način Rimčeva vozila povezala sa ZET-ovim tramvajima i autobusima i prigradskom željeznicom."
24sata ponavljaju više manje isto:
"Točnije, Rimac planira razviti novi ekosustav urbane mobilnosti integriran s javnim gradskim prometom u Zagrebu. I to razvijanjem električnog vozila pete razine autonomije koje je sposobno voziti bez čovjekove asistencije, a njime se upravlja samo umjetnom inteligencijom, putem kamera i senzora.
Drugi dio projekta obuhvaća razvoj i gradnju infrastrukture za ta vozila koja će služiti za njihovo održavanje i čišćenje, a objekt bi trebao biti dio multimodalnog terminala u Zagrebu te bi se na taj način Rimčeva vozila povezala sa ZET-ovim tramvajima i autobusima te prigradskom željeznicom.
Dio je projekta, naravno, i razvoj softverskog rješenja uz pomoć kojeg bi se upravljalo cijelim prometom. Ukupna investicija procjenjuje se na više od 3,4 milijarde kuna, projekt je trenutačno u fazi razvoja autonomnog vozila, dovršen je i prototip, a serijska proizvodnja flote od 700 vozila koja bi mogla zamijeniti velik broj taksi-vozila, a koja će se financirati sredstvima tvrtke, planira se od 2024."
Ako vam je sumnjivo da je jedno poduzeće bez iskustva u tom području sposobno izraditi jedan takav sustav, da takav projekt ima u pripremi onog trenutka kada kreće priča o NPOO, ako vam se čini nevjerojatnim da će poduzeće čija primarna svrha nije proizvodnja automobila pokrenuti serijsku proizvodnju flote od 700 potpuno autonomnih vozila do 2024 .godine-čestitamo, niste odbacili zdravi razum.
Pitanje koje bi trebalo prvo postaviti je ono o svrsi samog projekta, dvojbenoj tehnički i ideološki. Kako će to taxi flota od 700 autonomnih automobila poboljšati stanje u zagrebačkom prometu? U projektu se navodi da da će se smanjiti emisija ispušnih plinova. To možda vrijedi za električne automobile, no kakve veze s tim imaju sustavi autonomne vožnje? Osim toga, ovakav projekt bi morao uključivati komparativnu analizu ekološke učinkovitosti ulaganja u ovakvu vrstu prijevoza u odnosu na ekološku učinkovitost ulaganja u kolektivni javni prijevoz. Može li se raditi projekt od milijardu i pol kuna ulaganja u električne taxije ako nemamo usporedbu kakve bi učinke po promet i okoliš imalo takvo ulaganje u tramvajsku mrežu? NPOO predviđa 450 milijuna kuna (manje od trećine što će dobiti Rimac) za modernizaciju tramvajskog voznog parka Zagreba i Osijeka zajedno. O proširenju tramvajske mreže nema govora. U tom kontekstu jasno je da se radi o neoliberalnoj fantaziji u kojoj uporaba novih tehnologija postaje svrha samoj sebi. U stvarnosti mistifkacijom novih tehnologija omogućava se perpetuiranje starih kapitalističkih modela koji su i doveli planet na rub propasti. Mistificiranje novih tehnologija omogućuje i to da čitava Hrvatska povjeruje da Rimac može ono što ne može nijedna kompanije na svijetu (a što on, ispostavlja se, kupuje od njih). Naime, nakon što je Guardian 2015. najavio da ćemo do 2020. imati na cestama 10 milijuna autonomnih automobila, nakon što je Elon Musk dva puta najavljivao da će izbaciti na tržište autonomne automobile, 2018. i 2020. godine i od toga nije bilo ništa, optimizam je splasnuo i ne postoji kompanija koja najavljuje masovnu proizvodnju i upotrebu takvih automobila u skorom roku. Međutim, čak i ako povjerujemo da je predloženi projekt ostvariv, ovakvim ulaganjem se umjesto orijentacije na učinkovitije kolektivne oblike prijevoza potiče iracionalno razbacivanje resursa na nove automobile u kojima će se moći voziti tek manji dio stanovništva. Naravno, elitama koje preziru mase i obične ljude ovakav prijedlog mora odlično zvučati. Kako da ne budu oduševljeni prilikom da putuju gradom bez da zagađuju okoliš (koga briga koliko bi učinkovitije bilo da se voze tramvajem), a da se pritom ne moraju gurati u tramvaju ili pričati s taksistom?
Čovjek je biće koje se gradi tehnologijom, prometom, urbanizmom, sredstvima komunikacije. Ako javnim sredstvima financiramo privatnu proizvodnju autonomnih eletričnih taxija na štetu javnog prijevoza jasno je kakvog čovjeka želimo. Individualiziranog, atomiziranog, zatvorenog i otuđenog od zajednice.
Važno je reći da cijeli novi prometni sustav o kojem pišu mediji nije nikakav Rimčev plan, nego stari projekt pod nazivom Integrirani prijevoz zagrebačkog područja na koji se sad nakalemljuje priča o autonomnim automobilima.
Iznenađenja počinju čim se krene proučavati NPOO. Naime, u njemu kao ciljna skupina nisu navedeni Rimac Automobili nego tvrtka Project 3 Mobility d.o.o. Pokušali smo provjeriti što kažu sami o sebi, ali nažalost tvrtka kojoj se spremamo dati 1.5 milijardu kuna još nije uspjela pokrenuti svoju web-stranicu.
(It's very innovative and cool but we can't tell you about it)Project 3 Mobility (p-tri.com)
Sudski registar nam govori da se radi o poduzeću s temeljnim kapitalom od 35000,00 kuna čiji su osnivači Mate Rimac, Adriano Mudri, Marko Pejković, KIA CORPORATION i INFINUM d.o.o. U 2019. godini poduzeće je ostvarilo gubitak od 1.370.340,00 kuna. S obzirom na manjak informacija i interesa medija, konzultirali smo jedino mjesto na internetu koje nije isključivo posvećeno veličanju Rimčevog poduzetničkog genija- Forum.hr. I naravno našli smo objašnjenje. Project 3 Limited d.o.o. je zapravo opjevani Rimčev ured u Londonu. Da je tome tako potvrđuje i ovaj link.
PROJECT 3 MOBILITY R&D UK LIMITED - Overview (free company information from Companies House) (company-information.service.gov.uk)
Prema navodima forumaša ured ima tridesetak zaposlenih, među njima najviše Engleza koji su radili za Teslu, Aston Martin, Dyson itd… Ako se sad vratimo NPOO vidimo da je za kompanijske troškove zaposlenih predviđeno preko 360 milijuna kuna što znači da će vlada predložiti EU da financira plaće britanskih inženjera koji čak ni ne žive ili rade na prostoru EU. Toliko o velikoj koristi za Hrvatsku od ulaganja u privatni sektor.
Ako pričamo o samom projektu, bitna je i medijski prešućena činjenica da se u sklopu ovog projekta neće razvijati umjetna inteligencija potrebna za autonomna vozila. Naime, u NPOO izričito se navodi sljedeće:
„Za sam autonomni sustav vožnje, odnosno umjetnu inteligenciju koja upravlja vozilima putem senzora i kamera odabrali smo tvrtku koja je među 3 vodeće u svijetu u tom području te na taj osigurali maksimalnu sigurnost u prometu u trenutku izlaska flote vozila na ulice. Uvjerenja smo da samostalan razvoj sličnog sustava nije potreban budući bi iziskivao dugogodišnji razvojni proces i višestruke razvojne troškove od cijene ovog projekta, a na tržištu već postoji razvijeno nekoliko kvalitetnih rješenja te vrste s relativno jednostavnom implementacijom na u potpunosti novim autonomnim vozilima kakvo će biti naše. Iz tog razloga, razvoj autonomnog sustava vožnje, odnosno umjetne inteligencije nije predmet ovog projekta, već razvijamo potpuno autonomno vozilo koje koristi već postojeću umjetnu inteligenciju.“
Ono što naši mediji nisu navodili je da će se autonomni sustav vožnje nabaviti od „tvrtke koja je među 3 vodeće u svijetu u tom području“. Koja je to tvrtka, po kojim je kriterijima ona među 3 vodeće i zašto će Project 3 Mobility d.o.o. baš njima proslijediti naše novce, ne navodi se. Ako se ispostavi da se radi o sustavu u vlasništvu KIE, Porschea ili neke druge korporacije interesno i vlasnički premrežene s Rimcem i Infinumom, hoće li netko postaviti pitanje o postojanju sukoba interesa ili ćemo još jednom zažmiriti? Ne bi li Project 3 Mobility d.o.o. u tom slučaju bio paravan stranih korporacija da nam prodaju svoj ranije razvijen sustav?
Što će se onda zaista financirati ovim projektom?
Stvar je zapravo jednostavna. Financirat će se ono što Rimac već sad radi. Razvoj baterijskog i elektroničnog sustava pogona te karoserije. Dakle, nekoliko godina financiranja Rimčevih sadašnjih projekata i tehnologije koja će na kraju razdoblja biti u njegovom vlasništvu.
Ovako to formulira NPOO:
"U njemu je u najvećoj sadržana tehnološka vrijednost projekta, budući će rezultirati razvojem potpuno autonomne električne platforme vozila bez upravljača, zatim baterijskog sustava razvijenog i prilagođenog autonomnom sustavu vožnje koji nosi niz specifičnosti u vidu potrošnje energije te električnog pogonskog sustava projektiranog za električna autonomna vozila."
Problematična je i druga stavka projekta:
„Razvoj i izgradnja specijalizirane infrastrukture za autonomna i električna vozila: Za funkcioniranje kompletnog sustava nove mobilnosti nužna je, budući da nema osoba koje upravljaju vozilima, razvijena infrastruktura specijalne namjene u kojoj će se navedena vozila održavati i čistiti te provjeravati rade li svi sustavi na njima ispravno. Navedena građevina bit će razvijena kao dio cjelokupnog multimodalnog rješenja odnosno terminala, dogovorenog u suradnji s Gradom Zagrebom.“
Očito ćemo financirati i izgradnju građevine potrebne za održavanje sustava nove mobilnosti. Nakon kampusa u Svetoj Nedelji evo još jedne građevinske suradnje Rimca s vlastima na naš račun. Pritom mu je u Svetoj Nedelji dano samo zemljište dok će mu se ovdje financirati izgradnja cijele građevine. Pred sam kraj, usputno, napominje se i instalacija 400 m2 solarnih panela za koje će se Rimcu dodijeliti dodatne potpore sukladno pravilima o državnim potporama zaštiti okoliša.
Treća komponenta je razvoj softverske platforme.
"Softverska platforma: Nova usluga mobilnosti biti će zasnovana na dijeljenju odnosno tzv. MaaS (mobilnost kao usluga), a ne posjedovanju vozila. Dakle, putem navedene razvijene platforme obavljat će se interakcija korisnika s vozilima te upravljanje postavkama unutar vozila, ali i upravljanje cjelokupnom flotom vozila i infrastrukturom od strane nositelja projekta."
Ovdje iza floskula o neposjedovanju vozila i dijeljenju dolazimo do onoga što ostaje prešućeno. U čijem vlasništvu će biti flota od 700 autonomnih automobila? U čijem vlasništvu će biti infrastruktura nužna za održavanje flote? Prema NPOO proizvodnja tih automobila neće biti financirana sredstvima ovog projekta, nego sredstvima tvrtke. Hoće li Project 3 Mobility pokloniti flotu Hrvatskoj? Hoće li ih Hrvatska kupiti temeljem javnog natječaja? Hoće li infrastruktura izgrađena ovim projektom biti kompatibilna s drugim autonomnim vozilima ili smo se zapravo unaprijed obvezali, povrh sredstava ovog projekta, kupiti ili unajmiti flotu od Rimca? I jesmo li unaprijed Rimcu dali monopol na održavanje tih automobila time što mu financiramo izgradnju infrastrukture koja će jedina imati uvjete za održavanje tih vozila?
Pitanja su brojna i zahtijevaju odgovore. Teško je reći što sve može proizići iz ovog projekta. Baš zato Radnička fronta uporno upozorava na nelogičnosti priča koje nam se serviraju. Moguće je da postoji nešto što još nije objavljeno ili objašnjeno i rado ćemo saslušati argumente vlade ili Rimca koji bi opovrgnuli naše sumnje. Međutim, prema sada dostupnim podacima ovo bi bio kratki sažetak onoga što će obje strane dobiti ovim projektom:
Hrvatska: ništa
Rimac&co:
1. Hrvatska će im kupiti autonomni sutav vožnje (vrlo lako moguće od Rimčevih partnera jer se u projektu ne navodi o kojoj se kompaniji radi)
2. Hrvatska će financirati razvoj baterijskog i električnog pogona, projekte na kojima Rimac Automobili već rade i time osigurati financiranje za sljedećih nekoliko godina (za što je ovaj projekt samo paravan)
3. Hrvatska će im financirati izgradnju još jedne građevine
4. Ako projekt zaista i dođe do faze serijske proizvodnje automobila Hrvatska se prešutno unaprijed obvezuje kupiti flotu od 700 autonomnih vozila.
5. Hrvatska prešutno unaprijed Rimcu daje monopol na održavanje autonomnih vozila.