Donosimo vam zadnji tekst u seriji pregleda borbe radnika i radnica CA te njihovih zahtjeva i razloga za štrajk.

Prvi tekst: https://radnickafronta.hr/citaonica/clanci/860-uspjeh-sindikata-kabinskog-osoblja-zrakoplova-i-radnicke-solidarnosti-u-uvjetima-nepokolebljive-neoliberalne-politike-2013-2015]

Drugi tekst: https://radnickafronta.hr/citaonica/clanci/861-udruzivanje-strukovnih-sindikata-i-nastavak-borbe-2016-2017

 ***

Iz dosadašnje kronologije možemo vidjeti kako je cijeli proces koji je doveo do sudske zabrane štrajka bio unaprijed planiran još prije početka pregovora u travnju 2017. godine. Uprava je prije isteka kolektivnog ugovora pozvala sundikate na sastanak kako bi sindikati potpisali produžetak KU na još godinu dana. Motiv za poziv im je svakako bilo osnivanje sindikata ORCA.

Prije osnivanja ORCA-e, SKOZ, HSPP, SSAH i SITUZ su ponudili potpisivanje međusindikalnog sporazuma, no odugovlačilo se i do toga nije došlo. Potom se odužio proces utvrđivanja reprezentativnosti ORCA-e. Vršio se pritisak na sindikate i radnike/ce da potpišu produžetak prošlog KU koji ORCA nije htjela potpisati, što zbog nezadovoljstva samim ugovorom, što zbog toga što bi u slučaju potpisivanja taj ugovor vrijedio doslovno nekoliko dana do službenog Rješenja o reprezentativnosti. Predstavnici sindikata ORCA su diskreditirani od strane Uprave, a podrška se davala vodstvu SHSZUZ-a. Prethodno potpisani KU sa sindikatima SHSZUZ i SITUZ s istekom do kraja 2017. naprosto nije imao nikakvu težinu, te je upućivao na spremnost poslodavca da natjera radnike/ce na potpisivanje kolektivnog ugovora koji im ne odgovara. Također, sam vlasnik nije poduzeo ništa kako bi spriječio takvo nezakonito postupanje Uprave.Osnivanje ORCA-ei je dovelo poslodavca u "nezgodnu" situaciju u kojoj nema više potpunu kontrolu nad sindikatima. Velika je vjerojatnost da bi sindikat SHSZUZ, koji pretežno okuplja administrativno osoblje, bio jedini reprezentativni sindikat i imao mogućnost potpisa Kolektivnog ugovora kojim se uređuju prava drugih struka, poput pilota, aviomehaničara i kabinskog osoblja.

Odmah po dobivanju Rješenja o reprezentativnosti, ORCA je tražila i inicirala pregovore za novi KU, no bili su ignorirani od Uprave, no nakon pritiska u jednom trenutku Uprava je prihvatila započeti pregovore sa reprezentativnim sindikatima (ORCA i SHSZUZ) koji su ponudili svoje prijedloge novog KU, a predložen je i Protokol o pregovorima.

No, poslodavac je i dalje opstruirao pregovore i odbijao razgovor o Protokolu, smatrajući ga nepotrebnim. Također, Uprava je podnijela zahtjev da se pregovarački sastanci ne smiju snimati, da se ne piše zapisnik i da se sastanci održavaju jednom mjesečno, a ne dva puta tjedno kako su predložili sindikati. Očigledno je da se radilo o pukoj kupovini vremena. Uprava je i dalje nudila isključivo stari, već istekli KU kao jedinu mogućnost.

Pregovora dakle nije niti bilo, pa je proveden neuspješan postupak mirenja što je otvorilo mogućnost legalnih industrijskih akcija tj. štrajka. Sindikat ORCA je zatražio mjesečne planove posada u slučaju štrajka i tada je Uprava podigla prvu tužbu protiv ORCA-e zbog nelegalnosti štrajka, a Sud je tužbu odbacio na temelju toga što štrajk nije bio niti najavljen. Kao što smo u prethodnom dijelu pisali, štrajk je bio najavljen za kolovoz 2017. i spriječen tek manjim ustupkom poslodavca uz posredovanje nadležnog ministarstva te obećanje da će se ministarstvo kao predstavnik vlasnika uključiti u nastavak pregovora koji bi do kraja godine trebali završiti potpisivanjem novog KU.

No, već početkom rujna 2017. Upravi se po treći put produžuje mandat na šest mjeseci. ORCA opet inicira nastavak pregovora, no navodno se čeka uključivanje ministarstva koje se ne odaziva. Cijelo to vrijeme poslodavac krši dogovor (Promemoriju potpisanu u kolovozu), a ORCA šalje dopise i poslodavcu i ministarstvu sa zahtjevom za poštivanje dogovorenog i potpisanog, na temelju čega su i odustali od štrajka.

Pregovori se nastavljaju u 11. mjesecu. Potpisuje se Protokol o pregovorima, a pregovarački timovi se sastaju jednom tjedno. ORCA je pristala na to da se preostali dio agencijskih radnika “prebaci” u kompaniju početkom 2018., premda se to trebalo dogoditi još početkom rujna 2017. Pritom je SHSZUZ predao svoj prijedlog novog KU. U vezi zahtjeva ORCA-e kojima su se trebala povećati radnička prava, poslodavac se pozivao na neodrživost takvih zahtjeva s obzirom na uvjete u kompaniji.

Prije zadnjeg sastanka pregovaračkih odbora u 2017. Uprava je najavila da će dostaviti svoju ponudu za koju očekuje da će je sindikati prihvatiti i potpisati, pritom upozoravajući da je to jako bitno “zbog odobrenja novog kredita za potrebe servisiranja motora zrakoplova”. Dakle, na samom kraju 2017. ponuđena su dva kolektivna ugovora - Uprave i ORCA-e. No, ponuda poslodavca nije sadržavala ništa dogovoreno na odvojenim radnim grupama, kao ni naznake rješenja ključnih problema radnika/ca specifičnih struka i njihovih posebnih uvjeta rada. Tada je ORCA najavila da će obavijestiti ministarstvo o tijeku pregovora, a ministru je dostavljen dopis u kojemu se traži njegovo uključivanje. Tek koncem 1. mjeseca 2018. Ministarstvo je reagiralo i dogovorena su dva sastanka pregovaračkih odbora sindikata i poslodavca u ministarstvu - 7. 2. I 14. 2. Na drugom sastanku nije se pojavio predstavnik poslodavca.

Na sastanku u ministarstvu dogovoreno je da sindikati neće poduzimati nikakve radnje koje mogu dovesti do štrajka u naredna dva mjeseca dok se ne završi novi natječaj za Upravu. Sindikat ORCA je upozorio kakve bi posljedice mogle uslijediti zbog nedovoljno licenciranog kadra, te onih koji su još u CA, ali su nezadovoljni uvjetima i posebno pogođeni time što nemaju kolektivni ugovor. No, u međuvremenu nova Uprava nije izabrana, a trenutnoj  je produžen mandat na još šest mjeseci.

I dalje se odugovlačilo i kupovalo vrijeme, pa je tako obećano da će se nova Uprava izabrati u naredna dva tjedna i da se traga za svojevrsnim “prijelaznim rješenjem” do isteka (još jedne!) sezone. Sindikat ORCA je bio spreman na daljnje pregovore dok je SHSZUZ apelirao na čekanje nove Uprave te da se pregovori nastave nakon toga.

Pomoćnik ministra je podržao prijedlog nove Uprave i opet dolazi do zastoja u pregovorima, odrađeno je još jedno neuspješno mirenje, a sindikat ORCA je tako stekao zakonske uvjete za pokretanje štrajka.

ORCA je najavila štrajk za 9. 7. nakon čega je Uprava pokušala pokrenuti pregovore koji bi onemogućili štrajk, jer bi to značilo da bi trebalo provesti još jedan postupak mirenja.  Održan je još jedan sastanak po pitanju tehničkih uvjeta za održavanje štrajka. Potom su se predstavnici ORCA-e odazvali na sastanak s premijerom u nadi da će Plenković učiniti barem neke korake u smjeru stvaranja uvjeta za potpisivanje novog kolektivnog ugovora. No, Uprava je u međuvremenu opet podnijela tužbu. Na prvom ročištu štrajk nije proglašen nelegalnim, no ni tužba nije odbačena već je zakazano ročište na dan štrajka u kojem bi se saslušali svjedoci, a štrajk je bio privremeno odgođen. Čekao se još jedan sastanak s premijerom, no on nije pokazao volju niti nije išta učinio po pitanju rješavanja problema u kompaniji. Time su iscrpljene sve mogućnosti da dođe do potpisa novog Kolektivnog ugovora bez štrajka. Novi početak štrajka bio je najavljen za 8. 8. 2018.

8.8. je održano ročište vezano uz tužbu uprave CA, a 9.8. je Županijski sud u Zagrebu donio odluku kojom je zabranio štrajk s obrazloženjem kako sindikat ORCA “nije pregovarao u dobroj vjeri” kako bi došlo do sklapanja novog kolektivnog ugovora. Kao što smo pisali u našem Priopćenju povodom te apsurdne i sramotne odluke, ona predstavlja opasan presedan, a argumenti koji se mogu čuti o tome kako bi štrajk u jeku sezone prouzročio financijsku i poslovnu štetu su također apsurdni i opasni. Ponavljamo, već dvije godine Vlada nije imenovala Upravu koja ne bi bila privremena, a radnice i radnici CA su već 20 mjeseci bez kolektivnog ugovora.   

Što se same odluke Županijskog suda tiče za sindikate je sporno obrazloženje kako nisu pristupili pregovorima s poslodavcem u dobroj vjeri što, prema njima krši njihovo zakonsko pravo na sindikalno udruživanje. Prvi put je uopće spomenuta ovakva formulacija štrajka, koja bi u slučaju odbijanja žalbe sindikata u budućnosti sindikatima vezala ruke. Sindikatima bi se tako oduzelo zadnje pravno sredstvo u obrani radničkih prava, a to je štrajk.

Sindikat ORCA izdao je nakon sudske zabrane štrajka Priopćenje u kojemu naglašava kako je ta odluka opasna za sve radnike/ce u Hrvatskoj jer vodi prema potpunoj suspenziji sindikalnog djelovanja, jer “svaki poslodavac će ubuduće tijekom kolektivnog pregovaranja moći navesti kako je sindikat pristupio pregovorima u lošoj vjeri te će biti onemogućeno bilo koje organiziranje štrajka u budućnosti”.

Najavili su da će iskoristiti sva pravna sredstva kako bi ovu nezakonitu i vrlo opasnu odluku stavili izvan snage, i da će se boriti protiv pritisaka na sindikalno djelovanje i poboljšavanje radničkih prava u Hrvatskoj.

Reakcije drugih sindikata pokazuju da će stati uz radnike Croatia Airlinesa. Potpuno je jasno da je Uprava (u sprezi s ministarstvom tj. institucijama države) ta koja nije pregovarala “u dobroj vjeri”, a to je ionako najčešći scenarij. Ovom se presudom poručilo sindikatima da moraju pristati na ucjene, da neće imati manevarskog prostora te da institucije vlasti (uključujući i sudsku) nipošto neće raditi u interesu radništva, već isključivo i bez ikakvih skrupula u interesu kapitala.

Radnička Fronta stoji uz radnike i radnice Croatia Airlinesa i sindikat ORCA u njihovoj pravednoj borbi za radnička prava, a diktaturi kapitala i ovog puta poručujemo kako takva politika ne smije prolaziti, a na kraj joj možemo stati jedino solidarnom borbom.

 

 

Pošteno je priznati da ova stranica koristi cookies/kolačiće.
Podatke koji se prikupe na taj način ne dilamo dalje. Pogotovo ne Googleu.
Za analizu statistike posjeta, kao i za sve drugo, koristimo open source.
OK?