Radnička fronta osuđuje sramotnu odluku Županijskog suda u Zagrebu o zabrani štrajka pilota, kabinskog osoblja i aviomehaničara Croatia Airlinesa. Pravo na štrajk je legitimno pravo radništva putem kojeg se ono bori za svoja prava, a zagarantirano je zakonom (Zakon o radu, članak 205.)! Radnička fronta daje bezrezervnu podršku sindikatu ORCA, radnicama i radnicima koji se već godinama bore za humanije radne uvjete, a upozoravaju i na strukturalne probleme ovog jedinog državnog avioprijevoznika.

Da podsjetimo, u četvrtak je Županijski sud u Zagrebu zabranio štrajk s obrazloženjem kako sindikat Organizacija radnika Croatia Airlinesa (ORCA) “nije pregovarao u dobroj vjeri” kako bi došlo do sklapanja novog kolektivnog ugovora. Osim što je odluka paradoksalna (koji bi drugi motivi sindikata mogli postojati osim boljih uvjeta za radnike i radnice, a ako to nije stvar “dobre volje”, ne znamo što jest), ona predstavlja opasan presedan (iako se isto već desilo i kod štrajka radnika Zračne luke Zagreb, prije četiri godine). Argumenti koji se mogu čuti o tome kako bi štrajk u jeku sezone prouzročio financijsku i poslovnu štetu apsurdni su i opasni – jer upravo u svim zemljama razvijenih demokracija radništvo štrajka upravo u ono doba kada štrajk ima najviše smisla.

Primjerice, upravo u petak je najavljen najveći štrajk Ryanaira, štrajkat će piloti iz Irske, Njemačke, Belgije, Švedske i Nizozemske, a tim će štrajkom, usred sezone, biti “pogođeno” 55 tisuća putnika. Ipak pilotima se ne može oduzeti pravo da traže veće plaće i bolje radne uvjete, štrajk je nasljeđe sindikalnih borbi i borbi radništva kroz stoljeća, a on se provodi u terminu kada radnici i radnice procijene da će njihovi zahtjevi biti saslušani.

Ministar mora, prometa i infrastrukture Oleg Butković i članovi uprave, pak, zazivaju “opći interes” – koji je to opći interes, ministar ne specificira. No, predstavnica uprave Croatia Airlinesa Branka Sremac pozdravlja odluku Županijskog suda jer će njome biti “najzadovoljniji putnici” koji znaju da “sada mogu završiti i započeti ljetovanja”. Prebacivanje loptice na putnike, kao sretne kupce kojima se treba udovoljiti – vrh je cinizma u procesu urušavanja radničkih prava. Sretni putnici su taoci u otmici aviona, kojima se otmičari služe u pregovorima kako bi stvorili uvjete za totalnu pljačku. Pljačka se pak ne zbiva zbog “sreće putnika” koja je Vladi i nekim članovima uprave na pameti samo onda kada bi rješavali problem na način koji neće koristiti niti pilotima, niti stjuardesama, niti automehaničarima, a na kraju niti narodu, koji ionako, ima sve manje mogućnosti putovati avionom.

Ministar ima obraza zazivati “opći interes” nakon što je izjavio da će on osobno “nastojati” pomoći, ali da premijer ipak “nije ništa obećao”, važno je ipak da su aktivnosti u tijeku i da se nastavljaju. Time nije obećao praktički ništa – a zaboravio je napomenuti da te aktivnosti traju preko dvije godine u kojima je Vlada već napravila dosta na urušavanju stanja u Croatia Airlinesu. Ministar i Vlada, pak, tek najavljuju pronalazak “strateškog partnera”, drugim riječima stvaraju teren za još jednu privatizaciju na poznat način koji nije niti u interesu radnika i radnica, niti hrvatskog gospodarstva. Vlada je ta koja odgađanjem potpisivanja kolektivnog ugovora i imenovanja stalne uprave urušava ovu tvrtku i to radi godinama. To Vlada ne radi zato jer je nesposobna, već ona upravo ostvaruje svoj netransparentni plan – odricanje od jedinog državnog avioprijevoznika.

Radnici i radnice Croatia Airlinesa inače su već odustali od štrajka u studenom 2017. nadajući se da će se Vlada pozabaviti rješavanjem nagomilanih problema u ovoj kompaniji, a pregovori su nastavljeni u siječnju 2018. godine. Kolektivni ugovor je istekao s 2016. godinom kada se nekoliko sindikata organiziralo u veći sindikat (ORCA) kako bi im bilo uopće omogućeno pregovaranje s upravom. Već dvije godine Vlada nije imenovala Upravu koja ne bi bila privremena. Takvo “trajno privremeno” stanje očito odgovara Vladi i onima koji uistinu ne djeluju u “dobroj volji” i ne štite interese Croatia Airlinesa, radnika i radnica, ni dobrobit avioprometa, dok njihovi potezi, upravo, idu prema gubitku jedinog državnog avioprijevoznika, što će imati dramatične posljedice za zrakoplovstvo i gospodarstvo.

Croatia Airlines godinama gubi radnike, osobito “letače” koji neprestano upozoravaju na radna vremena koja im ne omogućavaju normalni život i kaos s privremenim upravama. Sindikati su odbacili jedan prijedlog kolektivnog ugovora, zbog čega je Županijski sud zaključio da nisu bili zainteresirani da dođe do dogovora i da su opstruirali pregovore. Radnice i radnici Croatia Airlinesa, stjuardese, piloti i aviomehaničari, već 20 mjeseci rade bez kolektivnog ugovora. Pregovori ne znače pristanak na zahtjeve otmičara, radnici ne bi trebali biti ucijenjene žrtve – već aktivni i jednakovrijedni sudionici u pregovorima.

 

Ovakvom sramotnom odlukom Županijskog suda pokazuje se, ukratko, da država služi kao servis kapitala, pri čemu se najbrutalnije gazi ustavno pravo na štrajk uvodeći time još jedan opasan presedan u napadu na temeljno radničko pravo u obrani svog položaja. Radnička Fronta zato stoji uz radnike i radnice Croatia Airlinesa i sindikat ORCA u njihovoj pravednoj borbi za radnička prava. Antinarodnoj diktaturi kapitala i ovaj puta poručujemo kako takva politika ne smije prolaziti, a na kraj joj možemo stati jedino solidarnom borbom.

 

Pošteno je priznati da ova stranica koristi cookies/kolačiće.
Podatke koji se prikupe na taj način ne dilamo dalje. Pogotovo ne Googleu.
Za analizu statistike posjeta, kao i za sve drugo, koristimo open source.
OK?