Hvalospjevi lokalnih medija i oduševljenje dijela stanovnika omađijali su ovih dana društvene mreže zbog odluka Grada Pule i Pulaprometa (javnog poduzeća za pružanje usluge gradskog i prigradskog prijevoza) kojom se uvodi besplatni prijevoz za sve putnike gradskih linija u popodnevnim i večernjim satima za vrijeme trajanja manifestacije "Prosinac u Puli". Međutim, mogla su se pročitati i drugačija, trezvenija razmišljanja koja možemo ukratko sažeti u sljedeće - kako je moguće da su Grad Pula i Pulapromet u mogućnosti organizirati besplatni javni prijevoz mjesec dana u godini za dokoličarenje stanovnika, a ne mogu za učenike, studente, nezaposlene i one kojima je prijevoz zaista potreban tijekom cijele godine za svakodnevni život i rad, a ne mogu si ga priuštiti?!

Uvođenje besplatnog prijevoza za gradske linije za trajanja manifestacije "Prosinac u Puli" jedan je od mnogobrojnih populističkih poteza pulskog gradonačelnika Borisa Miletića. Iako se ova odluka može na prvu činiti korisnom za stanovnike grada (što besplatan gradski prijevoz za sve i jest - makar samo u određeno vrijeme), ona zamagljuje temeljna pitanja javnog prijevoza, načina upravljanja komunalnim poduzećima i njihovom poslovanju. U tom smislu ova je mjera, prije svega, u funkciji jeftinog PR trika, dok se o sistemskoj razini javnog prijevoza kontinuirano šuti. O čemu je riječ?

 

Promjena modela upravljanja Pulaprometom

Radnička fronta je u svom programu za Pulu i Istri (vidi na: https://radnickafronta.hr/.../381-program-radnicke-fronte...) jasno naznačila ključan problem - upravljanje. Zbog procesa privatizacije i outsourcinga javnih usluga, utjecaja stranačkih vrhuški na kadroviranje i zapošljavanje, korištenja javnih resursa za partikularne interese, te zbog sve većeg nezadovoljstva cijenom i kvalitetom komunalnih usluga, Radnička fronta se zalaže da se sva gradska i županijska trgovačka društva, pa tako i Pulapromet, stave pod demokratski nadzor odozdo i direktno upravljanje radnika/ica, zainteresirane i stručne javnosti i korisnika/ica usluga.

Takvo centralizirano upravljanje javnim komunalnim poduzećima bilo je i predmetom istraživanja objavljenog u publikaciji "Preporuke za smanjivanje korupcije u upravljanju komunalnim poduzećima" (vidi na: http://www.zelena-istra.hr/.../Preporuke_smanjivanje....

 

Ukidanje naplate javnog prijevoza za određene kategorije stanovništva

Osim promjene modela upravljanja, Radnička fronta se, kad je u pitanju problem javnog gradskog prijevoza, zalaže za ukidanje naplate za sve vrste gradskoga i prigradskog prijevoza (autobus i prigradski vlak) za sve nezaposlene, učenike i učenice, studente i studentice, umirovljenike i umirovljenice (s mirovinama do razine prosječne plaće) s prebivalištem u Puli ili okolnim općinama i gradovima koji su u sustavu javnog prijevoza. Ako se potpuno besplatan javni prijevoz za navedene skupine ne bi mogao ostvariti odmah, prijelazna faza bi mogla biti postupno smanjenje cijene prijevoznih karata i pokaza i/ili njihovo probno ukidanje u pojedinim dijelovima grada.

Ukidanjem naplate za rečene društvene skupine smanjila bi se socijalna nejednakost i povećala dostupnost javnog prijevoza, povećalo bi se korištenje javnog prijevoza nauštrb prijevoza osobnim vozilima te motiviralo građane da koriste alternativne oblike prijevoza, čime se dodatno rasterećuje gradski promet.

Što se tiče naplate javnoga prijevoza za zaposlene, tu se također načelno zalažemo u konačnici za besplatnu uslugu. No, za takvu intervenciju u javni gradski prijevoz potrebno je osigurati i određene zakonske pretpostavke na državnoj razini (kroz promjene Zakona o radu) kojim bi pravo na naknadu prijevoza radnika bio u sustavu temeljnih radničkih prava, čime bi se velikim dijelom subvencionirao javni prijevoz.

Da zaključimo. Ukoliko Grad Pula i Pulapromet mogu osigurati besplatan prijevoz za sve dobne skupine u popodnevnim i večernjim satima cijeli jedan mjesec, sigurno se uz drugačiji model upravljanja i promjenu paradigme značenja i uloge gradskog prijevoza kao javnog servisa mogu implementirati i zahtjevi za postupnim uvođenjem besplatnog javnog prijevoza za određene kategorije stanovništva.

Pošteno je priznati da ova stranica koristi cookies/kolačiće.
Podatke koji se prikupe na taj način ne dilamo dalje. Pogotovo ne Googleu.
Za analizu statistike posjeta, kao i za sve drugo, koristimo open source.
OK?